ناهنجاری های اسکلتی _ عضلانی (MSD)

شرایطی هستند که بر روی عضلات، استخوان ها و ماهیچه ها تأثیر میگذارند. کم تحرکی، الگو های حرکتی اشتباه، عادات رفتاری غلط، انجام حرکات تکراری در بلند مدت، راستای بدنی غیر استاندارد و … می تواند سبب اعمال فشار نامطلوب به بافت ها از جمله مفاصل، استخوان ها، عضلات، رباط ها و در نهایت بروز آسیب و ایجاد ساختار قامتی ضعیف یا ناهنجاری ( عارضه ) های اسکلتی عضلانی گردند. ساختار قامتی ضعیف یا ناهنجاری های اسکلتی عضلانی در کوتاه مدت و بلند مدت رخ میدهند و معمولا هم می توانند منشا درد ها و آسیب های مزمن باشند و هم می توانند خطرات و آسیب های حاد و مزمن را باعث شوند.  بنابراین در جوامع امروزی به واسطه ظهور تکنولوژی، تغییر در سبک زندگی افراد، شیوع بی تحرکی و قرار گرفتن در موقعیت های بدنی نامناسب در محیط کار و منزل و استفاده زیاد از وسایلی چون موبایل و رایانه های شخصی تضعیف ساختار قامتی و بروز ناهنجاری های اسکلتی عضلانی از قبیل موارد زیر ممکن است :

  • سر به جلو (forward head):یکی از مشکلات شایعی که در اکثر جامعه امروز شهرنشین و افرادی که پشت کامپیوتر می باشند، اختلال شایعی به نام ناهنجاری سر به جلو یا Forward head posture می باشد. سندروم سر و گردن به جلو، درجامعه امروزی شیوع بسیار زیادی دارد. ستون فقرات در ناحیه گردن به سمت جلو تحدب دارد.چنانچه این انحنا بیش از حد طبیعی آن باشد به آن عارضه سر به جلو می گویند.
  • گردن کج (torticollis):تورتیکولی (به معنای کجی گردن) نوعی بیماری است که در آن عضله‌ای که از استخوان سینه و استخوان ترقوه به سمت بالا و به سمت پشت گردن می‌رود، سفت، ضعیف یا ضخیم می‌شود و این مسئله باعث می‌شود که چانه به سمت یک شانه انحراف پیدا کند، درحالی‌که سر به سمت شانه‌ی سمت دیگر متمایل می‌شود. شایع‌ترین شکل این بیماری، تورتیکولی عضلانی مادرزادی (CMT) است که نوزادان را درگیر می‌کند و به‌طورکلی در 2 ماه اول زندگی مشاهده می‌شود. تورتیکولی در بزرگسالان نیز ممکن است رخ دهد. انحراف و کج بودنِ سر در کودکان یا بزرگسالان نیز می‌تواند با علائم دیگری از بیماری‌های جدی همراه باشد.
  • گردپشتی(kyphosis):یکی از انواع ناهجاری های ستون فقرات که در کودکان یا بزرگسالان ایجاد می شود کایفوزیس (گرد پشتی یا گوژ پشتی) است، که در آن ستون فقرات به علل مختلف مادرزادی یا اکتسابی دچار افزایش قوس غیر طبیعی در ناحیه سینه‌ای (توراسیک) می‌شوند.
  • کج پشتی(scoliosis):اسکولیوز به معنای انحراف جانبی ستون مهره‌هاست. ستون مهره‌های افراد به طور عادی دو انحنا دارد، یک انحنا در بخش ابتدایی (صدری) ستون مهره و انحنای دیگر در بخش انتهایی (کمری) ستون مهره‌های افرادی که دچار اسکولیوز هستند انحناهای اضافه‌ای نسبت به افراد عادی دارد و پشت آن‌ها ممکن است به شکل S یا C دیده شود.
  • بیش گودی کمر(lordosis):لوردوز یا گودی و قوس زیاد کمر وضعیتی است که در آن ستون فقرات داخلی بدن دچار انحنا می شود. ستون فقرات به طور طبیعی دارای انحنا است که میزان آن بسیار جزئی است و به عملکرد صحیح ستون فقرات کمک می کند. این انحنای طبیعی به دلیل شکل قرار گیری مهره هایی که ستون فقرات را تشکیل می دهند، ایجاد شده است.چنانچه این انحنای ستون فقرات افزایش یابد، در این صورت فشار یا کشش زیادی بر روی سایر نواحی ستون فقرات اعمال می شود و در نتیجه ایجاد درد می کند.
  • چرخش های لگن(hip tilt)چرخش استخوان لگن هنگامی رخ می‌دهد که یک طرف استخوان لگن جلوتر می‌باشد و یک خار خاصره قدامی فوقانی استخوان لگن جلوتر از دیگری است. هدف پزشکان از درمان این عارضه، کمک به بیماران در جلوگیری از بروز مشکلات بعدی می‌باشد که ممکن است با کج شدن لگن به وجود آید، از جمله اختلالات کف لگن. هنگامی که توانایی کنترل عضلات کف لگن از دست برود، می‌تواند باعث شود بسیاری از موارد دیگری در بدن دچار اختلال شوند. این امر به این دلیل است که عضلات کف لگن از طریق انقباضات عضلانی، به عملکرد اندام کمک می‌کنند.
  • زانوی ضربدری(geno valgus):زانوی ضربدری نوعی اختلال است که موجب می‌شود زانوها از راستای طبیعی خود خارج شوند و به سمت داخل چرخش پیدا کنند. درواقع زمانی که فرد مبتلا به این اختلال در مقابل شما می‌ایستند، زانوهای فرد به هم نزدیک و مچ پا نسبت به هم فاصله دارد. نزدیک شدن زانوها در افراد مبتلا به این اختلال موجب ایجاد درد و آسیب در دراز مدت خواهد شد.
  • زانوی پرانتزی(geno varum):زانوی پرانتزی به شرایطی گفته می شود که زانوها به سمت بیرون خم می شوند. به دلیل وضعیت رحم مادر، وجود این بیماری در آنها بسیار طبیعی است اما کودکی که تا سن سه سالگی این بیماری را دارد باید توسط متخصص ارتوپد معاینه شود.
  • چرخش مچ پا به داخل(pronation):هنگام راه رفتن، توزیع وزن بدن بیشتر به سمت داخل پا متمایل است، در نتیجه چرخش پا به سمت خارج اتفاق می افتد که به آن پرونیشن (Pronation) گفته می شود. پرونیشن پا برای درست راه رفتن، یک حرکت مهم و ضروری است، اما مهم تر آن است که پا به اندازه مناسب پرونیشن داشته باشد. پرونیشن ناکافی و یا بیش از حد می تواند برای پاها مضر باشد.
  • چرخش مچ پا به خارج(supination):سوپینیشن زمانی اتفاق می افتد که در هنگام راه رفتن یا دویدن، وزن بر روی قسمت خارجی پا قرار میگیرد.
  • کف پای صاف(flat feet):کف پای صاف عارضه‌ای است که در آن بیماران فاقد قوس‌های استاندارد درکف پا هستند. قوس‌های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌دهند اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات گردد. 
  • کف پای بیش گود(high arch feet):همانطور که صافی کف پا می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد؛ به همان انداره قوس زیاد کف پا نیز می تواند دردسر ساز باشد. درد ناشی از گودی زیاد کف پا می تواند هنگام فعالیت هایی مانند پیاده روی، دویدن و ایستادن طولانی مدت بدتر شود.

انجام تمرینات اصلاحی در طی برنامه درمانی برای بادوام‌تر ساختن بدن و رفع اختلالات حرکتی فعلی بسیار حائز اهمیت است. تمرینات اصلاحی می‌تواند به بهبود عملکرد، بازیابی عملکرد و کاهش خطر صدمات بعدی کمک کند. سن طلایی اصلاح این ناهنجاری های اسکلتی _ عضلانی 7-5 سال می باشد. لازم به ذکر است که امر اصلاح این ناهنجاری ها در تمامی سنین امکان پذیر است ولی در بزرگسالان این روند کندتر می باشد.

کودکان با نیاز های ویژه

بیش فعال(ADHD): مطالعه ای در سال 2020 به بررسی تاثیر ورزش بر افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی پرداخت، نشان داد که ورزش در درمان علائم بیش فعالی اثرات مثبتی دارد. به همین منظور فعالیت های زیر قبل از حضور شخص در کلاس های تخصصی صورت می پذیرد. این ارزیابی اولیه شامل:

  • • تخلیه و کنترل انرژی
  • • بهبود کنترل توجه و دقت
  • • ارتقا عملکرد اجرایی افراد

مطالعه ای دیگر در سال2017 به بررسی تاثیر ورزش بر روی بیماری نقص توجه و بیش فعالی و رابطه بین آن دو پرداخت و در این مطالعه نشان داد که ورزش های قلبی _ عروقی وغیر قلبی _ عروقی بر روی کنترل عوارض این عارضه تاثیرمثبت دارند. افراد مبتلا به بیش فعالی دارای تفاوت های ساختاری در قسمت هایی از مغز خود هستند که موجب واکنش متفاوت مغز به ناقل های عصبی همچون دوپامین و نوراپی نفرین می شود که اهمیت حیاتی برای تفکر و توجه دارند. ورزش در افراد بیش فعال مشابه یک داروی محرک عمل میکند زیرا قادر به افزایش میزان این ناقل های عصبی بر مغز بوده و به تسکین علائم بیماری کمک خواهد کرد. ورزش علاوه بر کاهش میزان استرس سبب موارد زیر نیز می شود:

  • افزایش ناقل های عصبی همچون: سروتونین و دوپامین
  • افزایش خونرسانی به مغز
  • انعطاف پذیری نورون ها
  • بهبود عملکرد بدنی
  • تقویت استخوان ها و عضلات
  • بهبود توانایی های شناختی
  • تقویت روحیه و عزت نفس

تعیین مناسب ترین ورزش برای افراد مختلف مبتلا به بیش فعالی متفاوت است. توصیه متخصصان داشتن یک برنامه ساختاری شامل تمرینات قلب و عروق و قدرتی است. ورزش های متناسب این گروه ورزش هایی است که مغز را درگیر می کند. از آنجایی که یکی از نشانه های بیش فعالی در کودکان بی قراری است و قادر نیستند که چند دقیقه سرجایشان بنشینند و دائم در حال تکان خوردن هستند طبیعی است که ورزش راهی برای آزادسازی انرژی نهفته در این کودکان است.

کم توانان ( نابینایان،ناشنوایان و...)

ورزش و تحرک لازمه بدن هر انسانی است. انسان در هر مرحله از زندگی خود نیاز به فعالیت بدنی و ورزش دارد تا بتواند سلامت زندگی کند. افراد کم توان بخاطر محدودیتی که در ارتباط برقرار کردن با محیط دارند نباید از این مهم غافل شوند. این افراد نیز در تمام مراحل زندگی نیاز به ورزش داشته و باید نزد مربیان آگاه و آموزش دیده در این حیطه فعالیت کنند. هر فرد کم توان با توجه به نوع آن دارای شرایط خاصی از پاسچر هستند که باید به حالت نرمال بازگردد. ورود افراد از کودکی در فعالیت های ورزشی سبب افزایش اعتماد به نفس ، بهبود فاکتورهای ورزشی، اصلاح پاسچر و... می شود. هدف از ورزش صرفا ورزش قهرمانی نیست، بلکه داشتن زندگی سلامت به دور از بیماری و درد و مشکلات این چنینی می باشد.

معلولین حرکتی

ورزش در معلولین هم امری واجب است. بسته به میزان، نوع و شدت معلولیت، معلول با یک برنامه خاص و فعالیت مستمر روزانه، هم از معلولیت بیشتر پیشگیری می کند و هم در برقراری روابط اجتماعی موفق تر خواهدشد. نیاز به ورزش و تاثیر سلامتی آن در افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می شود. انتخاب مربی باتوجه به نیاز فرد معلول می تواند اولین و موثرترین گام در جهت بهبود شرایط جسمی فرد باشد.

اتیسم

مطالعات نشان می دهد که فعالیت شدید بیش از 20 دقیقه برای کودکان مبتلا به اتیسم می تواند به کاهش رفتار های کلیشه ای، بیش فعالی و پرخاشگری کمک کند. ورزش نه تنها به کودکان مبتلا به اتیسم کمک می کند که فعالیت بهتری در محیط داشته باشند، بلکه به کنترل وزن نیز کمک می کند و منجر به بهبود وضعیت بدنی می شود. کودکان مبتلا به اتیسم ممکن است در هر دو مهارت حرکتی ریز و درشت مشکل داشته باشند. انجام تمرینات ورزشی به این کودکان کمک می کند تا بتوانند این مشکلات را مدیریت کنند. تاثیر یک برنامه تمرینی مشخص و روتین فعالیتی برای کودک مبتلا به اتیسم بسیار چشمگیر است. با ورزش قدرت بخش میانی بدن، تعادل، حجم عضلانی و سلامت قلب کودکتان بهبود خواهد یافت. ورزش را با تمرینات سبک شروع کنید و نظر متخصصین را در این باره جویا شوید. به طور کلی یک روتین ورزشی مناسب باعث می شود تا بسیاری از نشانه های مربوط به اتیسم و مشکلات همراه آن کاهش یابد. از مهمترین تاثیرات ورزش بر مبتلایان اتیسم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تقویت مهارت های اجتماعی
  • افزایش توان بدنی
  • بهبود مهارت های حرکتی ریز و درشت

فلج مغزی

فلج مغزی یک اختلال است که مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اختلال حرکتی می شود. در فلج مغزی ناحیه ای از مغز به خواب می رود و یا فلج می شود و منجر به فلج جزئی یا کامل عضله می شود.آسیب مغزی معمولا قبل، در حین و یا کمی بعد از تولد اتفاق می افتد و می تواند به ناتوانی مادام العمر کودک بیمار منتهی شود. ورزش درمانی می تواند نقش بسزایی در مدیریت فلج مغزی ایفا کند. تمرین ها و فعالیت های هدفمند جهت افزایش عملکرد قسمت هایی از بدن که تحت تاثیر فلج مغزی قرار نگرفته اند و همچنین جهت به حداکثر رساندن عملکرد قسمت های آسیب دیده طراحی شده اند. ورزش در این کودکان سبب موارد زیر می شود:

  • استحکام
  • پویایی
  • بهبود حالت ایستادن
  • بهبود تعادل
  • انعطاف پذیری

قبل از شروع تمرینات باید شرایط کودک ارزیابی گردد. متخصص پس از ارزیابی کودک، تمرینات قدرتی و کششی را باتوجه به شرایط بدنی در برنامه تمرینی قرار می دهد. از ناهنجاری های اسکلتی _ عضلانی شایع این افراد می توان از اسکلیوزیس و کوتاهی تاندون آشیل نام برد. این مشکلات می تواند رفته رفته دردناک شود پس باید به موقع و از سنین پایین تمرین درمانی جهت بهبود این عارضه ها انجام پذیرد.

تصاویر مجموعه ایواریا

باشگاه ایواریا
( کودکان )

مجموعه ایواریا اولین مجموعه علمی،تخصصی،ورزشی در ایران است که زیر نظر متخصصین آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصالحی،فیزیولوژی ورزشی،رشد و رفتار حرکتی و... با هدف پیشگیری و درمان آسیب ها و ناهنجاری های اسکلتی ، عضالنی که در رده سنی بزرگساالن ) بانوان- آقایان – سالمندان( در سانس های مختلف برنامه ریزی شده تا شما با توجه به مشکالت فیزیکی و ورزشی با مربیان متخصص بهترین بازدهی رو داشته باشن.

رزرو آنلاین

    بدود دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *