فیلمی که مشاهده میکنید،وانیا جان کودک نابینا است که با حمایت والدین و مربی توانسته بسیاری از مشکلات فیزیکی خود را کم کند شایان ذکر است که مجموعه ایواریا اجازه تصویربرداری از کلاس کودکان ویژه را ندارد و این فیلم با رضایت کامل خانواده وانیاجان گذاشته شده.

کودکان با نیازهای ویژه

بیش فعال(ADHD):

مطالعه ای در سال ۲۰۲۰ به بررسی تاثیر ورزش بر افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی پرداخت ، نشان داد که ورزش در درمان علائم بیش فعالی اثرات مثبتی دارد.

اثرات ورزش بر ADHD :

  • تخلیه و کنترل انرژی
  • بهبود کنترل توجه و دقت
  • ارتقا عملکرد اجرایی افراد

مطالعه ای دیگر در سال۲۰۱۷ به بررسی تاثیر ورزش بر روی بیماری نقص توجه و بیش فعالی و رابطه بین آن دو پرداخت و در این مطالعه نشان داد که ورزش های قلبی-عروقی وغیر قلبی-عروقی بر روی کنترل عوارض این عارضه تاثیرمثبت دارند.

افراد مبتلا به بیش فعالی دارای تفاوت های ساختاری در قسمت هایی از مغز خود هستند که موجب واکنش متفاوت مغز به ناقل های عصبی همچون دوپامین و نوراپی نفرین می شود که اهمیت حیاتی برای تفکر و توجه دارند.

ورزش در افراد بیش فعال مشابه یک داروی محرک عمل میکند زیرا قادر به افزایش میزان این ناقل های عصبی بر مغز بوده و به تسکین علائم بیماری کمک خواهد کرد.

ورزش علاوه بر کاهش میزان استرس سبب موارد زیر نیز می شود:

  • افزایش ناقل های عصبی همچون: سروتونین و دوپامین
  • افزایش خونرسانی به مغز
  • انعطاف پذیری نورون ها
  • بهبود عملکرد بدنی
  • تقویت استخوان ها و عضلات
  • بهبود توانایی های شناختی
  • تقویت روحیه و عزت نفس

تعیین مناسب ترین ورزش برای افراد مختلف مبتلا به بیش فعالی متفاوت است. توصیه متخصصان داشتن یک برنامه ساختاری شامل تمرینات قلب و عروق و قدرتی است. ورزش های متناسب این گروه ورزش هایی است که مغز را درگیر می کند. از آنجایی که یکی از نشانه های بیش فعالی در کودکان بی قراری است و قادر نیستند که چند دقیقه سرجایشان بنشینند و دائم در حال تکان خوردن هستند طبیعی است که ورزش راهی برای آزادسازی انرژی نهفته در این کودکان است.

کم توانان ( نابینایان،ناشنوایان و…)

ورزش و تحرک لازمه بدن هر انسانی است. انسان در هرمرحله از زندگی خود نیاز به فعالیت بدنی و ورزش دارد تا بتواند سلامت زندگی کند. افراد کم توان بخاطر محدودیتی که در ارتباط برقرار کردن با محیط دارند نباید از این مهم غافل شوند. این افراد نیز در تمام مراحل زندگی نیاز به ورزش داشته و باید نزد مربیان آگاه و آموزش دیده در این حیطه فعالیت کنند. هر فرد کم توان با توجه به نوع آن دارای شرایط خاصی از پاسچر هستند که باید به حالت نرمال بازگردد.

ورود افراد از کودکی در فعالیت های ورزشی سبب افزایش اعتماد به نفس ، بهبود فاکتورهای ورزشی ، اصلاح پاسچر و… می شود.

هدف از ورزش صرفا ورزش قهرمانی نیست،بلکه داشتن زندگی سلامت به دور از بیماری و درد و مشکلات این چنینی می باشد.

معلولین حرکتی:

ورزش در معلولین هم امری واجب است. بسته به میزان ، نوع و شدت معلولیت ، معلول با یک برنامه خاص و فعالیت مستمر روزانه ، هم از معلولیت بیشتر پیشگیری می کند و هم در برقراری روابط اجتماعی موفق تر خواهدشد. نیاز به ورزش و تاثیر سلامتی آن در افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می شود. انتخاب مربی باتوجه به نیاز فرد معلول می تواند اولین و موثرترین گام در جهت بهبود شرایط جسمی فرد باشد.

 

اتیسم:

مطالعات نشان می دهد که فعالیت شدید بیش از ۲۰ دقیقه برای کودکان مبتلا به اتیسم می تواند به کاهش رفتار های کلیشه ای ، بیش فعالی و پرخاشگری کمک کند. ورزش نه تنها به کودکان مبتلا به اتیسم کمک می کند که فعالیت بهتری در محیط داشته باشند ، بلکه به کنترل وزن نیز کمک می کند و منجر به بهبود وضعیت بدنی می شود.

کودکان مبتلا به اتیسم ممکن است در هر دو مهارت حرکتی ریز و درشت مشکل داشته باشند.

انجام تمرینات ورزشی به این کودکان کمک می کند تا بتوانند این مشکلات را مدیریت کنند. تاثیر یک برنامه تمرینی مشخص و روتین فعالیتی برای کودک مبتلا به اتیسم بسیار چشمگیر است.

با ورزش قدرت بخش میانی بدن ،تعادل،حجم عضلانی و سلامت قلب کودکتان بهبود خواهد یافت. ورزش را با تمرینات سبک شروع کنید و نظر متخصصین را در این باره جویا شوید. به طور کلی یک روتین ورزشی مناسب باعث می شود تا بسیاری از نشانه های مربوط به اتیسم و مشکلات همراه آن کاهش یابد.

از مهمترین تاثیرات ورزش بر مبتلایان اتیسم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تقویت مهارت های اجتماعی
  • افزایش توان بدنی
  • بهبود مهارت های حرکتی ریز و درشت

فلج مغزی(CP):

فلج مغزی یک اختلال است که مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اختلال حرکتی می شود. در فلج مغزی ناحیه ای از مغز به خواب می رود و یا فلج می شود و منجر به فلج جزئی یا کامل عضله می شود.آسیب مغزی معمولا قبل ، در حین و یا کمی بعد از تولد اتفاق می افتد و می تواند به ناتوانی مادام العمر کودک بیمار منتهی شود.

ورزش درمانی می تواند نقش بسزایی در مدیریت فلج مغزی ایفا کند. تمرین ها و فعالیت های هدفمند جهت افزایش عملکرد قسمت هایی از بدن که تحت تاثیر فلج مغزی قرار نگرفته اند و همچنین جهت به حداکثر رساندن عملکرد قسمت های آسیب دیده طراحی شده اند.

ورزش در این کودکان سبب موارد زیر می شود:

  • استحکام
  • پویایی
  • بهبود حالت ایستادن
  • بهبود تعادل
  • انعطاف پذیری

قبل از شروع تمرینات باید شرایط کودک ارزیابی گردد. متخصص پس از ارزیابی کودک ،تمرینات قدرتی و کششی را باتوجه به شرایط بدنی در برنامه تمرینی قرار می دهد.

از ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی شایع این افراد می توان از اسکلیوزیس و کوتاهی تاندون آشیل نام برد. این مشکلات می تواند رفته رفته دردناک شود پس باید به موقع و از سنین پایین تمرین درمانی جهت بهبود این عارضه ها انجام پذیرد.

 

 

مشاوره،تشخیص،اصلاح و درمان از ما

نشاط و تندرستی ارمغان شما

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *